Keramika
První
keramika se počala objevovat v neolitu, na našem území asi před
7000 lety, v souvislosti se „zelenou revolucí“ - se vznikem
zemědělství, tedy v období, kdy člověk začal trvale pobývat na
jednom místě a kdy vznikla nutnost uchovávat a připravovat na ohni
pěstované potraviny.
Za běhu let
se měnil tvar i zdobení keramiky, a to natolik významně, že dle typů
keramiky dnes kultury pravěkých lidí rozlišujeme. A protože pravěkých
kultur bylo mnoho, bylo mnoho i typů keramiky; vývoj počal jednoduchými
tvary keramiky lineární, pak nastoupila keramika vypichovaná, šňůrová,
lidu zvoncovitých pohárů ...
Keramika
samozřejmě našla nejširší uplatnění při běžné denní potřebě, jako
nádoby varné, jako zásobnice, ale též jako nádoby kultovní a rituální
či popelnice (urny). Z hlíny se modelovaly i figurky, dokonce
ještě dříve než nádoby - vůbec nejstarší výrobky na světě z pálené
hlíny pocházejí z Dolních Věstonic - jedná se o lidské a
zvířecí sošky a jsou staré více než 25 tisíc let. Stranou nezůstaly ani
hudební nástroje - například štěrchátka či bubny.
Pro
výrobu keramiky používáme přírodní jíl, získaný nejlépe z povrchu,
kde na něm pracovalo počasí. Je-li jílovina nakopaná z hloubky, je
třeba nechat ji nechráněnou venku zpracovávat počasím po dobu asi
jednoho roku, jinak se zvyšuje nebezpečí popraskání výrobků při výpalu.
Kupovaná hlína bývá častým zdrojem problémů (naprosto nevhodná je
například šedá modelovací sochařská hlína či kaolin). Je lepší zkusmo
vypálit nějaký menší výrobek v ohni.
Hlínu
je nutné napřed důkladně zpracovat, odstranit kamínky a prohníst, aby
připomínala hodně husté těsto. Poněvadž hrnčířský kruh je až novějším
objevem - na našem území jej poprvé použili až Keltové - budeme se
věnovat, byť stručně, technologii starší a jednodušší. Menší nádoby
stačí vytahovat a vytlačovat prsty z hliněné koule. Větší nádobu
budujeme z pásků, které lepíme na sebe, důkladně zahlazujeme
mezery mezi nimi a postupně tak získáváme tvar nádoby. Dbáme přitom na
to, aby šířka stěny nepřesahovala 1 centimetr. Často se stane, že
zvláště u misek nádoba poklesne a tvarem se více blíží placce. Znamená
to, že máme příliš vlhkou hlínu, a že musíme chvíli počkat, až zatuhne.
Ouška a další výčnělky (ozdoby)
vytvarujeme zvlášť a pečlivě přilepíme. Až získáme hrubý tvar nádoby,
zbývá ji jen pečlivě vyhladit a připravit se na zdobení. Povrch lze
ozdobit rytím, vypichováním či vytlačováním, přičemž používáme dřevěná
či kostěná zdobítka. Pro hlazení a leštění nádob jsou nejvhodnější
oblázky. Zajímavých výsledků dosáhneme přidáním grafitu do hlíny a
vyleštěním povrchu nádoby - po vypálení pak získá nádoba černý kovový
lesk.
Poslední
větou jsme se dotkli druhé, neméně důležité fáze výroby keramiky a
totiž výpalu. Nevypálené, třeba jen sluncem vysušené nádoby se při
styku s vodou rozmáčejí. Před výpalem je nutno nechat nádoby 7 -
14 dní důkladně proschnout, voda by se jinak začala v nádobách po
vložení do pece prudce vypařovat a nádoby by popraskaly. Nádoby sušíme
nejprve ve stínu a teprve po několika dnech je můžem dát na přímé
slunce. Keramika se sušením zmenšuje podle plasticity až o 20 %.
Pro
výpal můžeme vybrat jako nejjednodušší variantu otevřené či zahloubené
ohniště, které je vhodné pro menší množství keramiky a je také méně
obtížné na přípravu. Vždy zůstane ale pravidlem, že čím jednodušší je
výpal, tím větší je nebezpečí pro výrobky. Výpal vždy začínáme pomalu,
aby voda stačila malými póry odcházet. V otevřeném ohništi dosáhneme
nejvýše teploty 500-600 stupňů Celsia, hlína v ohništi ztvrdne a
je odolná vůči vodě, což plně postačí třeba pro figurky. Není-li však
nádoba vypálená na teplotu 1000 stupňů (čehož tedy nedosáhneme
v otevřeném ohni), pak bude prosakovat. Jedině po delším užívání a
vaření se zanesou její póry a nádoba přestane prosakovat. Chceme-li
tedy mít nádoby ihned použitelné, musíme zvolit pokročilejší metody
výpalu a postavit pec milířovou či roštovou. Po výpalu je třeba nechat
nádoby před vyjmutím z pece alespoň jeden den vychládat.
Výpal v roštové peci
Na
táboře v červnu 1999 jsme úspěšně provedli výpal v roštové
peci. Výpal byl poměrně dobře zdokumentovány a nafocen, proto tato
stránka může být doprovázena větším množstvím fotek.
Konstrukce
roštové pece je doložena z pravěkých vykopávek. Topeniště této
pece je úplně odděleno od prostoru pro nádoby, což zajišťuje
bezpečnější výpal (nádoby se nemohou dostat do styku s palivem a
poškodit se). Stavba této pece je ale poměrně náročná, jelikož mimo
vlastní klenby je třeba vytvořit i rošt.
Pec je dobré stavět
ve svahu, čímž se ušetří velká část zadní a boční klenby. Pec je třeba
orientovat směrem proti větru a základy prokopat tak, aby
k topeništi byl dobrý přívod vzduchu. Šířka základů se řídí
požadovanou velikostí pece, naše měla v průměru asi jeden metr.
Vlastní pec má zhruba kulatý půdorys, terén před topeništěm je zarovnán
do roviny.
Topeniště
je rozděleno na dvě části. Nad topeništěm se totiž staví rošt, který by
nevydržel bez střední příčky, o kterou se opírá. Příčka je z kamenů
omazaných hlínou.
V minulosti se nám povedlo při pohybu kolem
pec prošlápnout a propadnout se dovnitř (ne při výpalu). Proto jsme
letos poměrně pečlivě zarovnali a zpevnily okraj kolem pece.
Dalším
krokem je vytvoření roštu. Rošt musí být poměrně pevný, jelikož na něm
budou spočívat nádoby při výpalu. Zároveň musí být dostatečně děravý,
aby měla pec dobrý tah.
Kostru roštu stavím z lískových
prutů. Díry v roštu by měli mít po omazání hlínů průměr cca 4 cm,
mezery mezi pruty děláme tedy asi 10 cm (míry jsou jen velmi přibližné).
Na
přendí stranu roštu, na které bude později stát část klenby, použijeme
podlouhle ploché kameny, kterým říkáme překlady. Překlady je třeba
umístit poměrně pevně, aby unesly váhu klenby a nespadly při neopatrném
přikládání do pece.
Pruty roštu je třeba ze všech stran
obalit hlínou. Pokud budou pruty obalené špatně, vyhoří dříve než se
rošt vypálí a rošt se propadne. Jílovitá hlína nemusí být ani zdaleka
tak jemná jako na stavbu nádob, přesto je třeba ji řádně zpracovat
(nejlépe asi šlapáním). Dále vytváříme z hlíny smíchané s trocho trávy
jekési knedlíky, kterými pruty postupně obalujeme. Nejprve obalíme
křížení prutů a poté zbytek. Hlínu přitlačujeme co nejpevněji, aby
neopadávala ani neodstávala od kostry.
Z lískových prutů
vytvoříme také kostru klenby pece. Ta musí být hustší než kostra roštu.
Základní pruty ohýbáme a zapichujem do stěn pece. Takto vzniklou
koustru dále proplétám, dokud nedocílíme požadované hustoty.
V
zadní horní části pece necháme otvor pro komín. Pozor - musí být tak
velký, aby jím šli do pece naložit nádoby. Při výpalu ho pak částečně
zakrýváme kamenem.
Kostru klenby je nutné obalit hlínou.
Rovněž musí být obalena ze všech stran, jinak při výpalu spadne. Postup
je stejný, jako při obalování roštu. Nenecháváme v ní však díry jako u
roštu. Neděláme celou klenbu najednou. Obalíme jen spoje prutů a
necháme chvíly odeschnout. Poté doděláme kostru a zase necháme chvíli
schnout. Nakonec ucpáváme díry mezi obalenými pruty. Vždy si někde
necháme větší otvor, abychom se rukou snadno dastali dovnitř.
Jelikož část komína budeme zakrývat kamenem, upravíme okolí komína tak, aby tam kámen šel položit.
Tím je stavba pece hotová a po řádném vyschnutí (aspoň 3 dny) připravena k výpalu.
Nádoby
naskládáme do pece komínem. Dáváme je do sebe, aby se šetřilo místem,
výpalu to nevadí. Pokud máme nějakou "bombu" tj. nádobu která možná
praskne, dáme ji raději někam do rohu či do pevné nádoby, aby při
případném prasknutí nepoškodila ostatní. Ve větších nádobách můžeme
provádět i redukční výpal (bez přístupu vzduchu). Redukčně pálené
nádoby mají trvale černou barvu. Nádoby které chceme pálit redukčně
naskládáme do větší nádoby či mufle a zasypeme zakuřovadly (seno +
saze). Velkou nádobu poté uzavřeme např. vhodnou miskou.
Celý
výpal trvá asi 4 hodiny. První půl hodinu topíme velmi mírně,pak
postupně zvyšujeme teplotu. Tah pece regulejeme částečným uzavíráním
komína.
V poslední hodinu se snažíme pec rozjet na co
nejvyšší teplotu. Dobré je použít na závěrečnou část výpalu nějaké
tvrdé dříví, které má velkou výhřevnost. Nádoby v peci by měli žhnout.
Poté,
co se v peci přestane topit, nádoby ještě dlouho svítí. Když žár trochu
poklesne, zakrejeme komín a topeniště kameny aby pec nevychládala tak
rychle. Asi po 24 hodinách můžeme pec otevřít a podívat se, jak výpal
dopadl.
|